Тероризм як театр

Ілія Куса - 02.11.2014
страта терористами

Страта американського журналіста Джеймса Фоулі бойовиками з «Ісламської держави» була більше, ніж жахливою та трагічною подією – скоріше складною та професійною кінопостановкою, нашпигованою купою потужних символів. Фоулі був одягнений у помаранчевий комбінезон, який носять в’язні  Гуантанамо в США, в тому числі й мусульманські бойовики. Він зробив своє зізнання спокійно, неначе після численних репетицій. Його кат, вдягнений у чорне із чорною балаклавою зробив довгу заяву, промовляючи спокійним голосом, із британським акцентом. І теж: неначе після численних репетицій. Скидалось враження, що сам процес страти був другорядним по відношенню до відправленого за допомогою цього дійства меседжу.

Іншими словами, це вбивство було необхідне для відправлення повідомлення. Як розповідали мені експерти, існує безліч набагато жорстокіших способів вбити когось, особливо якщо ви хочете, аби ваша жертва страждала. Ви можете спалити її живцем. Ви можете піддати її тортурам. Однак відтинання голови, за словами експертів, призводить до втрати людиною свідомості на декілька секунд, поки не буде перерізано головну артерію на шиї. З іншого боку, відрубати голову значить показати жахливу візуальну картинку, в результаті чого можна показати відділену від тіла голову, яка лежить на животі жертви. Крім того, використання короткого ножа для цього, а не меча, є способом перетворення картинки на ще жахливішу та потворну. Пишучи про це, я не хочу, аби мене сприймали байдужим, вульгарним чи жорстоким. Я лише намагаюся пояснити, що вбивство людини таким способом не було би потрібне, якби не було необхідності у записуванні його на відео.

Отже, зробивши таку, власну, оригінальну в деякому сенсі, документальну драму, бойовики «Ісламської держави» відправили світові наступні повідомлення:

  • Ми не гратимемо за вашими правилами. Ми робитимемо те, що вважаємо за потрібне.
  • Погане поводження із мусульманськими в’язнями в американській в’язниці Гуантанамо матиме «свою ціну» у вигляді вбивств у відповідь. Врешті-решт, ми – держава. У нас є свої вороги, і свій спосіб, як розібратися з ними.
  • Якщо ми нічим не обмежені, це не означає, що нас просто зрозуміти. Ми можемо бути такими ж складними, як і ви, там, на Заході. Тільки послухайте британський акцент нашого товариша. А ми ще й фільм можемо зробити – не гірший за Голівудські.
  • Ми не якісь наркобарони в Мексиці, які регулярно відрубують людям голови та знімають це на відео, викладаючи в Інтернет. Наркобарони хочуть лише залякати людей на підконтрольній їм території. Саме тому, світ мало зважає на них, а по факту – світ про них майже нічого не знає. Натомість ми – Ісламська держава – надсилаємо глобальне, мета-повідомлення. А воно наступне: ми хочемо знищити всіх вас, там, в Америці й на Заході, та всіх мусульман, які не приймають нашу версію Ісламу.
  • Ми переможемо, адже нас ніщо не стримує. Це тому що лише ми знаємо правду, а правда в тім, що з нами Бог.

Ласкаво просимо до епохи мас-медіа. Ви думали, що мас-медіа – це беземоційні ведучі телепрограм та грубі власники прайм-таймів, які іноді переривають балакунів на передачах рекламою? Ну, воно, звісно, так і є. Але так само, як і Франко-Прусська війна відрізнялася від Першої Світової війни тим, що у період між ними стався вибух Індустріальної революції, яка дозволила вбивати у відповідному масштабі, так само і війни XXI сторіччя суттєво відрізняються від воєн минулого сторіччя через завершення першої стадії Інформаційної епохи, зі всіма візуальними наслідками.

Натхнення, глибока віра чи політичний протест – все це не має значення в сьогоднішньому світі, якщо його не транслюють. Так само вбивства і катування мають побачити багато людей, аби вони справили належний ефект. Технології, які, як стверджують зухвалі мільярдери з Силіконової долини та Вашингтону, принесли суспільству нові форми самовираження, так само повернули людству найнижчі форми варварства. За своїм значенням, комунікаційні технології нейтральні, вони не мають жодної внутрішньої моральної цінності, оскільки, як ми бачимо, можуть потурати найогиднішим формам ексгібіціонізму, як, наприклад, у випадку із вбивством Фоулі.

Людство повернулося у світ середньовічного театру, аудиторія якого є глобальною. Це театр, в якому грають досвідчені актори, і який є одним з найбільш потужних та впливових напрямів у мистецтві. І в цьому театрі немає нічого кращого за символи, якими вміло маніпулюють у виставах. Короткий ніж, помаранчевий тюремний одяг з Гуантанамо, чоловік у чорній балаклаві із британським акцентом посеред арабської пустелі – все це символи влади, витонченості брехні та відплати. «Ми робимо те, що хочемо. Чи зможете ви там, в Америці, нас зупинити?».

Кажуть, що вбивство більшовиками Леніна російського царя Миколи II та його родини у Єкатеринбурзі у 1918 році було злочином, який сповіщав про ще більші злочини, адже якщо більшовики були готові вбити не лише царя, а і його дружину та дітей, то вони також були схильні й до масових вбивств. Дійсно, розстріл царської родини віщував ті жахи, які прийшли разом із владою більшовиків. Так само можна сказати і про вбивство учасниками військового перевороту іракського короля Фейсала II та його родини у 1958 році. І про знущання над тілом прем’єр-міністра Іраку Нурі Саїда розлюченим натовпом у Багдаді. Все це було передвісником десятиліття тоталітарного правління в Іраку, кульмінація якого настала із встановленням влади Саддама Хусейна. Театральне убивство Джеймса Фоулі також може стати тим індикатором, який пророкує про щось жахливе, що має трапитися на постмодерністському Близькому Сході.

Чим більший хаос, тим радикальніша ідеологія, яка в ньому народжується. З хаосу в Сирії та Іраку вже народилося щось жахливе, тоді як Ємен та Лівія, хаос в яких триває, все ще очікують на появу своїх версій «Ісламської держави». Наостанок, варто пам’ятати, що основний меседж цього відео полягає в тому, що ці люди здатні на що-завгодно.

Першоджерело


comments powered by HyperComments

Stephen
2014-11-13 05:04:33
<strong><a href="http://trustedpillspot.com/?p=777&amp;lol= trusted@pillspot.com" rel="nofollow">.</a></strong> good.